Wednesday, July 20, 2016

Hobi Aku Mengait

Ni lah dia orang kata dari hobi jadi side income... Alhamdulillah, ada jugak kawan2 yang menghargai hasil 'kerastangan' aku. Letak harga, xde tawar2 dah... dorang pun tau handmade product mmg amik masa & kena kreatif. Tambah pulak aku kerja opis fulltime. Dapat pegang jarum bila dah ada kat umah je & bila weekend atau holiday.

Dulu masa kecik2, mak aku ada ajar macam mana nak mengait ni... guna 1 jarum, orang panggil Crochet. Tapi masa tu aku x minat, aku suka buat cross stitch lagi. Dah tua2 ni baru la, tetiba terasa nak mengait. Berbekalkan jarum crochet mak aku yang aku jumpa sebatang tu... aku belajar kat youtube. Dari totally basic sampai la yang susah2... 

Formulanya, kena hafal step kaitan tu je, Pastu pandai2 sendiri la. Pernah aku tanya kat Spotlight, Ampang Point. Berapa dorang charge kalo nak belajar crochet ni. Katanya RM50 sorang, tapi dorang akan ajar sampai pandai. Biasanya sehari je, student dah boleh paham.

Jangan mintak aku ajar... aku ni kurang sket tahap kesabaran ngajar orang. Tu pasal aku tak leh jadi cikgu... hehehhehe

2nd project yang bermulanya side income... dari baby turban terus jadi permintaan untuk yang besar2...

Ni anak kawan2 aku... kemain posing ye

Yang ni.. permintaan mak buyung utk baby dia yang lahir sebelum puasa ari tu. Bercinta jugak nak buat ni.
Baby Blanket & bonnet.

Ini sebenarnya, cover tissue aku. Saja aku letak kat meja opis... tapi colleague aku minat. Terus dia beli & order lagi 2 warna.
Skang ni ada satu lagi baby blanket tengah buat. Ya ampuuunnnn... lamanya nak siap. Dekat 2 bulan dah kot... nasib baiklah dak opis aku kata x urgent... Daaannnn... tengah que 1 lg kotak tisu & baju budak pompuan. Acaner.... lalalalalaaa....

Tapi alhamdulillah... sambil2 isi masa lapang aku, dapat gak la duit banjer sikit2.... Yang penting, aku buat apa aku suka & seronok bila customer pandai menghargai hasil penat lelah aku... :D

No comments:

Post a Comment