Thursday, February 21, 2013

Lagi2 Baby Didera...

Tergempar sungguh apa yg berlaku baru2 ni. Walau dah kena penjara 20 thn, aku tetap nak post jugak citer ni... 

Ada masalah mental kot amah ni... baru 1 hari je keje dah buat kejam gitu. Tapi nasib baik gak mak bapak baby tu bijak, pasang cctv & connect ke fon. Kalo x? Mau balik keje, anak tu dah jadi arwah kot... 

Bila aku tgk kat berita, terang2 amah setan tu dok lambung2 baby tu, aku pulak yg terjerit kat umah... maakkk aaaiihhh... sdgkan anak kucen pun aku xsanggup nak berkasar, ni kan pulak anak org. Aku pun pernah gak jadi babysitter masa pas skolah dulu, jaga anak makcik yg still baby.... elok sampai besar 'sihat'nya... sampai kena g gym la skang nak bg slim... hehehehe

Seriau la pulak nak bg anak sendiri org lain jaga... mau aku benti keje kot, kalo dah byk sgt dgr citer pengasuh dera budak gini... Fobia dowh... Tetiba terjadilah tajuk diskusi antara aku ngan Inchik Hubby mlm tu. Punca makin ramai budak2 yg termasuk dalam kategori kanak2 istimewa & bermasalah dlm pembelajaran. Ada kemungkinan x korang rasa, berpunca dari penjagaan pengasuh? Ye la... kita hantar anak ke nursery atau pun amik maid kat umah... Kena pulak kita dpt pengasuh yg baik kat depan tp belakang mcm setan... mana nak tau kan? Masa dlm penjagaan dorg, ntah apa2 je la dorg buat kat budak tu.... bila kita amik balik keja tgk lebam sana, benjol sini... bila tanya... dijawabnya "oooo.. td budak tu terjatuh masa main2...." atau "budak si A td xsengaja terlanggar anak tu, tu yg kepala bengkak"... ada tak agak2 dorg nak ngaku..."td saya sepak anak tu sbb asik nangis je" atau "saya tolak anak tu kat dinding sbb nakal sgt"....xde kan...gila nak ngaku?

Kanak2 ni still fragile... mana boleh dikasar2... walau nakal ke, hyper ke.... jgn la sampai didera, dilambung, dibanting budak tu... kesannya nanti pada budak tu jugak. Terbantut tumbesaran dorg. Boleh menyumbang pd salah satu punca kenapa dorg lambat utk 'pick-up' mcm kanak2 normal yg lain. Yg mak bapak ni pun dok la pelik, nape anak aku boleh jd mcm ni? Masa lahir ok je, setiap kali pegi check-up, xde pulak apa2 yg pelik, sejarah family takde plak yg terbantut, takde plak yg cacat otak. Tapi ye la, tu sumer Allah yg punya kuasa. Kot mmg ada gen2 yg xnormal dlm family & terkena pulak pada kita2 ni maka dptla anak2 yg gitu. Tapi kalo boleh mintak la dijauhkan. Biarla anak2 sihat mental & fizikal dorg.

Yg maid2 kita amik ni, biar la drpd agensi2 yg sah.... jgn main sauk je ikut mana dan... Mcm yg terjadi baru ni, katanya maid tu dorg amik dr mana ntah secara persendirian & x didaftarkan. Tengok apa dah jadi... Kesian budak tu, baru 4 bln... & doktor kata dia mengalami kecederaan dalaman & sesak nafas. Kecederaan dalaman... aku sure la baby tu mesti alami gegaran otak... & kemungkinan akan beri effect pd tumbesaran dia... nauzubillah... baby sebesar tu tak boleh digoncang2kan? Betulkan aku kalau salah... Aku yg belum beranak ni pun, xbyk sikit pun tau jugak cemana nak jaga baby... tak la terer, kira jahil la jugak.. cuma sumer tu common sense kan... boleh pikir sendiri.

Dan kita2 ni (peringatan utk aku jugak)... kalau la xde pilihan lain melainkan terpaksa amik maid, jgn kita layan maid tu mcm org takde perasaan. Dorg pun manusia jugak... buat salah mmg lumrah, kita pun ada jugak buat salah... mana la ada org yg perfect serba-serbi. Tapi... nak layan baik sgt pun xboleh jugak... nanti dipijak kepala kita... Serba-salah kan? Cumanya kita sebagai Tuan kpd maid kena la jugak bijak handle dorg2 ni. Kena pada gaya, lama la dorg dgn kita & buat keje pun kita senang hati. Takde la kot depan kita baik, ye puan... baik puan... tp belakang kita... botol kicap pun disumbat lipas... eeeewwwwwww..... 

Teringat masa aku kecik2 dulu, mami & daddy aku walaupun cikgu, tp org gaji sampai 4 org... boley? Setiap sorg keje lain2 & salah sorg tu kejenye jaga aku aje. Mmg mcm2 perangai, ada yg mencuri, ada yg menipu... mami aku dpt tau, harus kena swing sorg2... huhuhu... & aku pun xberapa nak normal bila dah besar, tulang belakang aku bengkok. Patut a mami aku kata aku asik nangis je masa baby dulu... bila tanya maid aku ada jatuh ke tak, of coz la dia kata takde kan? Maunyer dia nak ngaku? bertuah :p Tapi org tua aku tak la pulak terpikir nak bawak check ke spital... alih2 dok berubat tradisional dgn arwah moyang aku.. Elok la pulak takde nangis2 dah pastu... hehee

Ntah bila la ilang citer2 kejam gini kan.... kdg sampai aku xnak amik tau walaupun cerita tgh sensasi depan mata. Tak sanggup nak dengar & tengok. Sedih...

No comments:

Post a Comment