Thursday, April 25, 2013

Bila Dugaan Menjelma

Entry yg da lama terperap kat draft box.... ikutkan hati aku xnak post n3 ni. Tapi since ada hamba Allah yg agak seringkali mempertikaikan tentang kemampuan & 'kemewahan' aku selepas kawen... makanya aku decide utk post kan jugak kat sini... Aku malas nak layan sebenarnya, buang masa aku je & mungkin nti ada jugak readers yg slh sangka dgn aku... xbest la pulak kan... tp harap2 korg jgn la pikir yg bukan2 ek... :)

Sebelum aku kawen, mmg aku xde peluang nak g bercuti kemana2 dgn kwn2 kecuali jika berkenaan dgn company, kena g outstation ke contohnya... tp lepas je kawen ni, alhamdulillah... aku rasa da lepas bebas & kawen pulak dgn org yg sama hobi & sekepala... takat ni apa2 program yg kitorg plan, semua on je.... TAPI bila bajet mencukupi la kan... jenuh gak dok ikat perut nak simpan duit utk g bercuti ke, beli brg2 ke.... apa, ingat kitorg ni gaji berpuluh ribu ke? Anytime je nak kuar duit, nak belanja sakan? NO.... kat situ yg si hamba Allah ni silap & salah sangka... :) Nak argue tempat mana kitorg g mkn sedap2, yg mcm aku posting kat n3 lepas2 tu? Cuba tgk.... ada ke aku post psl mkn kat hotel 5 star? Mkn kat club? Resort? xde kan? Semua tmpt cikai2.... tepi2 jln... restoran2 biasa, yg menarik ttp harga berpatutan... x salah rasanya aku nak share dgn kwn2 blog kat sini, berkongsi sesuatu yg baik... bukan nak menunjuk... jauh panggang dr api org kata... Nak argue psl aku g bercuti laki bini? Cer tgk sket... kat mana kitorg pegi.... ada g paris? london? new zealand? zimbabwe???? habih jauh pun takat g Krabi, tu pun g honeymoon, beli pakej masa MATTA Fair... berapa la sgt... alahaaiii...

Rupanya lepas kawen ni lg byk dugaan ek... sabar je la :( Nak tau nape? Masa nak kenduri kawen aku, kucing kesygan family aku mati, sekor demi sekor... yg tgl cuma sekor je lg... tu pun sampai skang dok dlm umah & dilarang kuar sama skali... huhuhu.... Pastu daddy aku lak xsembuh2 sakit sampai skang, doktor pun xtau nak kata sakit apa, nak kata strok bukan, tp semakin hari, semakin lemah & kerap demam panas... baru2 ni mami aku plak masuk spital, seminggu... pastu inchik hubby pun masuk spital jugak & sampai skang still berulang jumpa doktor kat HKL... & baru2 ni, inchik hubby eksiden. Pagi masa nak g skool... 3 keta terlibat, keta inchik hubby yg belakang skali, agak teruk kemek depan keta dia... sebulan jugak keta dia tersadai kat 'spital'.... tp nasib baik daddy aku xguna sgt keta dia, so kitorg pun pinjam la guna sampai keta inchik hubby siap... dah pinjam sebulan tu, xkan nak wat tak tau je kan... kena la byrkan utk bulan tu... peeehhhh... peritnya rasa bila bajet utk bln ni lari mencanak2!! sib baik aku pakai tudung, kalo x... mmg terserlah kebotakan kepala aku.... hehehe... makanya, kitorg xde la kemana2.. dok diam2 kat umah... layan arnab2 manja kitorg yg 3 ekor tu :P


Bila dah pindah umah, kwn aku si hamba Allah ni, sibuk nak mintak dtg umah... apa yg dia nak tgk sgt aku pun xtau la... nak kata kitorg duduk kat umah banglo mewah harga berjuta, xjugak... cuma rumah merpati biasa je... perabut pun xde... pendek kata umah kitorg ni, mcm umah org bujang... xde sofa, xde TV, xde astro... xde almari kayu jati :P betul aku ckp ni, serius... sofa kitorg cumalah sebijik beanbag yg aku beli dr Sigategi... tu je.. haaiihhhh... xpsl bocor rahsia rumahtangga aku.... hehehe... brg rumah yg paling mahal kitorg beli, cuma mesin basuh separa automatik... taaadddaaaaaa.... best kan :D So, kwnku... kalo kau baca blog ni, paham2 sendiri je la ek, aku malas nak bg alasan lg dah... org kata, bila berterus-terang, org xpercaya tp bila kita menipu, org terus2 percaya... pelik kan? Dah, pasni xyah nak banding2 aku dgn kau... kita jauh berbeza... aku x semewah kau... keta 2-3 biji, rumah besar, jawatan tinggi, gaji tinggi... sudah2 la, jgn riak & tamak... Allah xsuka org mcm kau...

dunia.. dunia... selagi manusia bergelar manusia... xkan berubah lumrah hidup,... selagi xpuashati selagi tu lah terus-terusan menindas manusia lain.... ingatlah, skarang ni kamu diatas, xkan bertahan selamanya kat atas tu... tiba masa nanti kamu akan berada dibawah jugak...

xpasal panjang berjela aku bebel kat sini... sori ye geng... agak terlepas sket tahap kesabaran aku ari ni... :(


No comments:

Post a Comment