Thursday, April 4, 2013

Kena Ragut

Tetiba citer psl kena ragut... tapi bukan aku la... nauzubillah, mintak dijauhkan drpd kena ragut atau perbuatan yg tak bertanggungjawab gini.

Pagi ni aku baca metro online. Salah satu drpd tajuk utama yang menarik perhatian aku ialah "Yasmin diragut kali kedua". hhmmm... kesian dia. Bende kalo dah nak jadi akan jadi jugak, walau berhati2 cemana skalipun  kan... Menurut artikel, Yasmin letak beg dia kat seat belah penumpang & waktu kejadian dia tgh berhenti kat trafik lite & tetiba dtg motorist smash cermin tingkap keta dia... Tapi Yasmin sempat tarik beg dia & motorist tu xdpt apa yg ditarget. 

Apa yg korang terpikir bila baca atau nampak atau terlibat dgn situasi yg mcm tu? Mcm aku selalu terpikir, org pompuan ni kdg amik mudah hal2 keselamatan mcm ni, wpun nampak remeh. Tapi kesannya??? Aku kalau drive sorang2 (sebelum kawen aku mmg akan drive sendiri nak ke mana2).. Perkara paling penting yg mula2 aku buat... masuk je keta, kunci pintu pastu keluarkan wallet & fon, handbag letak bwh seat... sama ada seat belah penumpang atau seat driver. Kenapa? Sebab kalau boleh, aku nak elakkan perkara mcm ni berlaku pd aku. Kenapa kuarkan wallet & fon? Sebab kalo lalu tol, senang la nak capai wallet & kuarkan duit kan :p xde la time tu baru terhegeh2 nak seluk beg bwh seat.... ko ingat tol tu ko sorg je yg lalu??? huhuhu... Fon pun gitu gak... time tu fon bunyi, time tu gak ko teraba2 bwh seat cari beg... kalo eksiden sapa nak jwb? unless kalo korg guna handsfree la kan... 

Satu lg cara, korg tinted la cermin keta. Ada kelebihan mentinted cermin keta ni... tp jgn la sampai gelap-gelita. Aku pun tinted cermin keta aku, tp agak melebihi sedikit dr spesifikasi yg dibenarkan... & dgn keadaan cermin yg gelap gitu telah menyelamatkan aku drpd org2 yg berniat tidak baik mungkin, alhamdulillah. Pernah ada sorg lelaki, ketuk cermin keta aku nak mintak duit. Masa tu aku berhenti kat trafik lite nak ke UM. Walau xlama, cukup utk buat aku menggigil seriau... cemana aku tau dia nak mintak duit? Sebab sebelum tu, lelaki tu dah pau driver kancil merah depan aku... driver tu rasanya lelaki cina & muda lg... nampak dia bg RM10 sekeping, kemudian sekeping lg... baru si lelaki tu beredar ke kereta aku pulak. Aku xbukak tingkap... gilo?? takat pandang dia dr dalam keta je. Dalam 2-3minit gitu, dia terus blah.

Sekali lg, kat trafik lite jugak, rasanya aku nak ke Ikea jumpa kwn... (quiet sometime, da lupa)... motorist benti sebelah keta (belah penumpang), tetiba aku terkejut sbb ada bunyi mcm org ketuk cermin keta aku dgn bende keras... aku toleh kiri, motorist tu (berdua) terus blah & aku perasan kat tgn pembonceng mcm dia pegang bende (xtau apa)... huh.... nasib baik xjadi apa2... tapi skang aku dah jarang2 sgt dpt drive sendiri (rindu pun ada gak :P)... tp aku tetap beringat jugak... beg aku selitkan kat celah seat, jgn bg org nampak terutamanya org2 yg naik motor... kena gak beringat kan... bkn nak kata sumer org yg naik motor tu jahat.

Dan 1 lg nak aku ingatkan pada korg2 wanita ni... yg bwk motor sendiri ke mana2... jgn la letak beg korg dlm raga motor tu. Biarlah sangkut beg tu kat badan cemana pun kemudian pakai jeket, maknanya beg tu berada didalam jeket. So, xde org jahat nampak & dpt meragut korg kan.... & 1 lg, pd awek2 yg membonceng motor pakwe2... kalo pakai beg yg jenis tali panjang tu, begnya jgn la diletakkan arah ke belakang... tu namanya saja nak menempah malang ye... kenapa?? lu pikir la sendiri, xkan itu pun aku nak kena bgtau....

Peringatan ni bukan utk korang je tp utk aku jugak.... Berwaspada la selalu... Dan utk kaum lelaki jugak... yg mana suka sgt tglkan wallet & fon dlm keta... tlg tukar tabiat buruk tu k.... Org kalo nak buat jahat, mmg dorg pandai je nak cari rezeki mudah.... Pecah keta & amik brg2 berharga yg ada... 1 hal plak nak kena g wat report polis, nak kena buat ic baru, bank kad baru... report kat bank, cancel credit card... call telco cancel line... leceh kan? 

Seram sungguh bila teringat bende2 gini.... hhmmmm...


No comments:

Post a Comment