Wednesday, May 15, 2013

Bila TAX disana sini....

Oooiiii.... giler lama jengok blog... bkn xde apa nak citer, ada... cuma KEMALASAN melanda :p

Tapi pagi ni, tiba2 memberontak pulak aku nak wat n3 psl TAX/CUKAI!! Sebab aku terbaca kat blog ni... Sakit plak hati rasanya... Cara mcm ni saja ke yg 'dorg' boleh buat utk tambah pendapatan negara? X kesian ke kat rakyat yg berpendapatan rendah & sederhana? Dapat gaji pun cukup2 mkn, tu pun kdg2 xdan nak sampai tgh bulan duit dah habis... Serius, aku pun pernah mcm ni gak.... stress giler beb... mana nak cekau, nak buat belanja sementara nak dpt gaji hujung bulan? Xkan nak pinjam kat org tua plak? Ada saving pun, lama2 mau habis jugak...



Kat mana2 je terpampang perkataan tax... baru2 ni, ada org pos kat FB, parking pun dah kena 6% tax... aku rasa lepas ni, nak masuk public toilet pun akan kena tax jugak kot..... skang apa je yg xkena tax kan? Gaji, minyak, cukai tanah, cukai pintu, cukai jalan, cukai mkn kat restoran, beli barang rumah/dapur, beli kain baju, susu anak .... nak beli keta & rumah, jgn cakap la kan... mmg dah mencanak2 cukainya... 


Adakah segala tax/cukai yg dikenakan tu perlu & berpatutan? Kalau org kaya pun mengeluh pasal tax ni... apa lagi org2 bawahan? Ok la... income tax bg refund utk yg terlebih bayar katanya... tp compare yg terlebih bayar dgn yg apa yg kita kena byr tp tak boleh diclaim, mana yg lagi byk? Harga barang dah tentu2 la pekedai mark up ye tak? Nak untung katanya... pastu ditambah lg dgn GST...


Itu baru citer tax... belum citer harga barang naik lg... dgrnya kawan aku beli telor ayam ari tu, pun dah naik harga... berapa sen ntah, 20 ke 30 sen katanya... Bila dah mcm tu, aku mula rasa terbeban dgn keadaan skang... sgt2 terbeban... Terpikir2 cadangan inchik hubby sebelum ni... Nak pindah ke luar bandar, duduk kat kampung/pekan, boleh... tp ikhlas kata, pendapatan kat sana tak mungkin sama dgn apa yg aku dpt kat sini & nak tampung tanggungjawab kewangan yg aku ada skang... lebih dari x cukup.... haaaiiiihhhh.... alternatif lain, terpaksa la pandai2 cari keje sampingan yg lain... buat la apa saja, asalkan halal...

Jadi... cemana nak buat? Meh kita baca kat sini... mana tau kot berguna....

Apa yg aku merapu kat atas tu, sumer dr pandangan & pemahaman aku sendiri... korg jgn salah paham plak ek...

No comments:

Post a Comment