Tuesday, April 1, 2014

Sihat Cara Aku....

Sebelum kawen : Penyakit yg selalu & kerap kali datang menyerang 
1) migraine 
2) resdung 
3) sakit belakang
 4) Senggugut tiap2 bulan

Ubat yg mesti ada dlm beg & kat rumah : 
1) Pain Killer (panadol biasa dah tak jalan) 
2) Minyak angin 
3) Yoko-yoko/koyok (yg jenis panas menyengit punya)
4) Panadol Menstrual (Inchik Hubby panggil Panadol PINK :p)

Selepas kawen : 
1) Migraine ~ dah segan2 nak singgah. 
2) Resdung ~ merajuk/hilang terus 
3) Sakit belakang ~ terus terlupa tulang belakang bengkok :D
4) Senggugut ~ Cuma rasa lenguh2 kat sendi2 seminggu sebelum period. Bila dah tiba harinya, still cergas macam biasa walaupun pengeluaran di hari pertama agak heavy. 

Macam mana boleh jauh berbeza? Aku ingatkan sebab hormon lepas kawen punyer hal.. eheemmm... ahaakkss... pun salah satu penyumbang jugak kan? Tapi penyumbang2 yg lain ialah sebab aku mula amalkan pengambilan supplement. (pesal skema sgt ayat aku neh.... ish).. tapi betul la, tak tipu... xbaik tipu, dosa.. kan... kan... aaaaa... :D

Jujur la aku citer ni, sebelum kawen aku mmg tak berapa nak rajin & percaya kat supplement2 ni bagai... pada aku yg penting cukup setakat jaga pemakanan & exercise... supplement ni sumer bazir duit je. Tapi serius aku nyesal giler ada pemikiran gitu. Kalo aku tau la kan... duluuuuuuuuuuuuuuuuuuuu lagi aku dah amik supplement. Takde la aku sakit itu ini... Sket2 g klinik.. Mungkin jugak boleh bantu 'kakak' aku sembuhkan cancer ovari dia (al-fatihah)... Tapi dah terlambat. Sekarang ni, aku dah cuba & mmg serasi dengan aku & aku nak share dengan korang jugak... takde paksaan disini tapi korang pikir2kan la... Aku dah citer pasal Shaklee ari tu kan.. ni aku nak citer lg...

Baru berapa bulan aku amik supplement Shaklee ni... Penyakit rutin aku sumer xde dah... best wooo... 

Supplement apa yg aku amik untuk penyakit2 aku tadi tu... 

Untuk Migraine : Ostematrix & B Complex
Untuk Senggugut : GLA Complex, Ostematrix & B Complex
Untuk Sakit belakang/tulang : Ostematrix, Omega Guard & Advanced Joint Health Tablet
Untuk Resdung : B Complex, Vitamin C & Alfalfa





Nampak mcm byk je kan... tp perasan x, supplement2 tu byk yg berulang kali aku sebut eh taip... haaa... kan... tu lah.... :p Ok lah, aku bab exercise agak kureng byk... tp turun naik tangga tiap2 ari tu pun kira exercise gak kot ek... hehehe... So, sejak hari pertama aku jatuh cinta dgn Shaklee... aku tak kira dah.. asal habis je, aku top up... untuk mkn sorang boleh sebotol tu tahan 2-3 bln tengok pada kuantiti kandungan tablet tu la kan.. kalo share haruslah cepat habis. Skang ni, aku mesti beli 2 set.. (yg mana kena mkn waktu pagi & tengari je) 1 set letak kat opis, 1 set letak kat umah... xyah tiap2 hari nak berangkut pegi balik... 

Dan 1 lg yg aku amik tiap2 pagi sebelum g keje ialah... ESP & minuman lepas lunch aku ialah Performance Drink. Kenapa? Sbb ESP elok utk kulit ko Senah... gebus jadinya.. ni aku nak beli petang kang, stok kat umah dah tgl untuk esok je lagi... selain untuk kulit, elok untuk elak ko kelemauan kat opis pagi2... hehe... Performance Drink plak aku amik pas lunch dlm kol 2 - 3pm gitu... elok mata nak lelap pekena Performance Drink, terus cerah bijik mata ko sampai ke malam... tp time tido, ko tido la kan... :p

Dan kalo nak tau... kombinasi ESP + Vitamic C = superb untuk kulit yg lebih cantik & mulus... jerawat pun segan2 je nak singgah... best x.. best x... :D

Tinggal lak 1 lagi... VIVIX... sejak amik Vivix tidur mlm ku selalu lena.. rasa beeesssttttt je tido...gituuu... Vivix ni sebenarnya dalam keluarga Shaklee dipanggil Magic Potion pasai Vivix membantu penambahbaikan sel2 tubuh secara menyeluruh gitu... itu ikut pemahaman aku la kan... sapa2 yg penagih rokok ketegaq tu kalo nak benti merokok cuba amik Vivix ni... try test cuba la... x rugi apa pun..

ooo ye a... vivix pun dah habis... kena top up jugak.. hehehe... 


Lain2 keajaiban supplement ni korang boleh tengok kat blog lg 1 : Kita Dan Vitamin atau fb page Kita Dan Vitamin.

Ada sapa2 nak try Shaklee... ?? 

No comments:

Post a Comment