Wednesday, May 7, 2014

Berhari Minggu di Batu Pahat ~ Part 1

Last weekend Inchik Hubby hangkut aku balik kampung dia kat Batu Pahat. Panjang cuti aku hujung minggu tu, sebab kan 1 May, Hari Pekerja.. so aku sambung amik cuti esoknya... dah lama rasanya x amik cuti panjang gini... Jadinya, pas Inchik Hubby balik dari sekolah hari Jumaat, kitorang terus gerak ke BP. Siap buat itinerary untuk 3 hari tu.. jumaat sampai ahad. Tapi Jumaat tu xde apa sangat la, pasal sampai BP pun dah kol 8pm lebih gitu.. Sampai terus check in di Pelican Hotel. (takde plak aku amik gambar bilik... hehe)

Esoknya, pagi2 lagi kitorang dah turun sarapan, sebab pastu nak pegi ke pasar Batu Pahat. (Aku sebenarnya x berapa nak suka g pasar ni... pening mcm2 bau ada... panas lak tu.. ngada2 kan :P) Ikut je lah kemana Inchik Hubby pegi (kecuali ke jamban.. hehe).. sebab dia memang suka sangat pegi ke pasar.. tak kisah la walau pergi jalan ke mana pun... dia pantang betul kalau jumpa pasar, kolam ikan & lamb chop... huhuhu

Dalam gambar yang macam kuih tu ialah kelapa laut ye... aku ingatkan kuih apa la rupa gitu. Buah petola kering, kitorang beli sebiji, sebab makcik tu kata boleh buat sponge untuk mandi & cuci pinggan... Kalau kat shopping kompleks dah siap letak batang pemegang kan, harga pun dalam belas2 gitu... bendenya sama je.. Dah kitorang ni banyak sangat tanya, sampai makcik tu kata.. "takpe lah, amik je dulu.. bayar esok pun takpe... " hadeehh... menyengat rasanya statement itu.... haha... terus Inchik Hubby bayar.. berapa ntah.. RM3 kot... lupa..


Sabun cap buruh pun hado... terjumpa kat kedai Bangla masa aku tengah beli buah pinang (mak aku pesan...:P) Sabun tu untuk cuci baju tau.. bukan untuk sabun badan...hehehe... Pastu, Royal Tiger Energy Drink HALAL kata mamat bangla tu... rasa dia macam redbull... "itu halal punya abang, bangladesh mari... boleh minum, tada mabuk..." harga RM2. Inchik Hubby nak beli, tapi aku rasa macam x berapa nak konfiden je...

Kitorang jalan pulak ke deretan kedai lama depan pasar tu. Nak mengimbau kenangan dulu katanya :P Terus singgah kat kedai jual songkok ni.. & terus la terbeli sekali songkok untuk raya... hewhewhew... Inchik Hubby suka pakai songkok tinggi, pastu pakai plak ngan baju melayu leher bulat (johor sungguh :P) Kesian plak kat adik ni... dia dah bagi harga sekian2.. aku dok la tawar-menawar nak murah.. hehehe... tapi adik ni baik, x banyak cakap.. dia bagi je harga yg aku mintak.. (agaknya kalo aku mintak rendah lagi, dapat kot... haha) So, korang kalo dah alang2 ke Pasar Batu Pahat, nak cari songkok, boleh singgah la kat kedai songkok ni ek... 

Adik kecik tu, mula malu2 je nak bergambar sampai si abang tarik dia ke depan... comey jek tau... hehe
Dah selesai hal songkok raya... kitorang g minum kat stall luar pasar tu plak. Pekena sarbat... Ni kedai feveret Inchik Hubby masa muda2 rumaja dulu katanya... lepas ke pasar, mesti singgah kedai ni. Tapi katanya sarbatnya dah tak se'kaw' dulu... tapi aku minum, macam nak terpejam2 gak la mata ni ha... tapi ku control macho jebat.. walau ku hirup sikit2 je sampai habis... haha
Sambil layan sarbat.. sambil tunggu kawan Inchik Hubby datang lepak sama. Aku dah berpeluh sakan dah.. maklumlah dah nak tengahari.. huhuhu... Dah berborak sakan masing2.. 

Nasi Baryani Mat Shah
Makan tengahari.. layan Nasi Baryani. Nasi Baryani Mat Shah ni memang popular kat Batu Pahat... Sekali 3 pinggan Inchik Hubby order.. yang pastinya 2 pinggan baryani kambing k... (degil sungguh).. Selesai sessi merayap untuk setengah hari, kitorang balik ke hotel... mandi2.. lepak2 jap.. aku nak tido tapi tetiba mata x nak plak lelap.. layan je la astro ulangan maharaja lawak.. (mula dari check in sampai check out... asik layan maharaja lawak saja... citer kat channel lain, ntah hape2.. ) Tetiba aku teringat Sup Gear Box... walaweeyyyy... maka sessi peng'Google'lan (ada ke perkataan ni?:P) pun bermula... banyak keluar kat tenet 'Sup Gear Box Sitam'.. kat BP Walk.. oohh... tau tempat ni.. boleh la pegi.. terus kitorang siap2... dengan excitednya aku berangan macam dah terasa2 kat lidah keenakkan sup gear bos sitam ni... TETAPI bila kitorang dah sampai gerai tu TUTUP!!! kenapa dia tutup??? wwwaaaaa... sediiihhh... nasib baik aku tak peknen.. kalo tidak mau meleleh air liur budak dalam perut... huhuhu... 

Masa tu dah nak dekat waktu Maghrib kot... senja2 keluar time setan tengah meroyan :P

Gerai Sitam ni, letaknya betul2 kat depan Hong Leong Bank kat BP Walk... Berdepan dengan bangunan warna putih (x ingat nama)...

Takpe2... Pak Sitam, nanti kitorang datang balik yer...
 Tapi, demi tak nak mengecewakan aku... Inchik Hubby ajak gak tengok2 kat gerai2 lain... daaaaannnn jumpa 1 gerai jual sup gearbox... yeeaaahhhaaaa... akak melayu, dia sorang je kat situ buat sup gearbox... hehehe.. kalo dah rezeki tu kan... mesti ada punyalah... Alhamdulillah... Inchik Hubby order sup daging & tauhu tempe je... 2 biji gearbox aku belasah sorang2.. ngggeeee... :D

ooohhh... sampai juling bijik mataku menghirup lemak2 dalam tulang itu... heehhehe
ok... dah kenyang.. dah puas... jom balik hotel... penat siang x hilang lagi.. nanti sambung cerita esoknya pulak... Part 2 :D

No comments:

Post a Comment