Friday, May 30, 2014

Berhari minggu di Batu Pahat ~ Part 2

Hari Ahad, sebelum check out.. Kitorang terus pegi menziarah kubur arwah orang tua & adik Inchik Hubby. Bersihkan kubur lebih kurang, baca yassin.. sejam lebih jugak la kat kubur. Inchik Hubby kata, mak dia baik.. setia dengan ayahnya sampai ke akhir hayat... harap2 aku pun mcm tu la jugak.. huhuhu.. Baiklah Inchik Hubby, saya akan setia dengan awak kalau awak pun setia dengan saya saja... ok? Janji depan kubur mak, abah & adik ni... jangan main2 tau... bukan setakat buat syarat menjawab je... :)


Selesai menziarah... kitorang ulang ke Pasar Batu Pahat. Nak beli segala ikan, sotong, udang fresh... oohhh... Inchik Hubby sudah rambang mata katanya... Sebelum masuk ke pasar basah tu, singgah kat uncle kopi ni dulu.. belikan kopi untuk daddy aku... uncle ni blend biji kopi kat situ jugak.. wangi je bau kopi kat situ.. aku rasa mcm tengah beli perfume kat shopping kompleks... kan.. sbb bila kita dah cium2 banyak bau perfume, sampai weng... terus orang kaunter tu bagi kopi suruh bau, nak bagi deria bau kita neutral semula.... gitu lah...hehehe


Pemburuan bermula... dari mula masuk pasar basah sampai ke hujung dok tengok2 barang fresh... Inchik Hubby dah tak tau nak beli kat mana dulu.. harga pun murah2 je, jauh beza dengan pasar kat KL... Sotong sekilo RM12, kalau yang kat luar pasar tu, sotong 3 pinggan RM10 :D.. Ikan jenahak seekor RM6.50. Udang yg besar2 sikit tu sekilo RM38... itu antaranya lah... Dan aku membontoti Inchik Hubby bagai membontoti Mami aku ke pasar... hahahaha.. hadooiii lllaaaa.... serius citer la ek, aku memang x reti nak membeli-belah barang basah kat pasar macam ni... (aaaaaaaa.... malu :P)


Selesai cerita shopping kat pasar.. letak segala hasil tangkapan dalam 'Coldman' kat kereta (kaki mancing wajib ada kotak coldman ni kan) masa untuk pegi cari air batu. Ingatkan merata je ada jual air batu kat Batu Pahat.. tetapi RUPANYA.. ish.. ish.. iiiissshhh... SUSAH NAK DAPAT ok! errr... orang2 Batu Pahat ni tak berapa nak perlu guna air batu kot ek? :P Merata la kitorang round kawasan sekitar.. pegi station minyak xde jual ais.. pegi 7-11 pun xde ais... pegi kedai makan pun xde ais (ke xnak jual ais).. Kepanikan sudah melanda... Tapi akhirnya, dapat jugak air batu.. dapat kat mana? belakang kedai makan, kebetulan ada lori air batu tengah hantar air batu kat customer... wwaaaa... leganyaaaa... beli la 1 bungkus besar air batu, baru RM4 je.. penuh Coldman.. selamat ikan2 mahal.. sotong2 & udang2... huhuhuhu...

Ku bawa ke mana jua supplement kesayangan aku ni :D
Sejak addicted dengan Shaklee.. pegi ke mana pun, aku usung semua supplement... dah mcm barang display kat cabinet bilik hotel aku... haha... Bukan apa, kalo mkn skip2.. mana nak ada efeknya... serupa mkn jajan la.. teringin je makan.. x teringin x mkn... gitu.. yang paling aku x boleh putus ialah si Ostematrix & Alfalfa... putus kalu... siap lah sakit belakang & resdung aku datang melawat... pernah try seminggu x amik... fuiiyyooo.. jauh beza weh tahap kekentalan badan aku... hahah... (stetmen melampau okey :P) Tapikan.. ye lah.. bila da makin berusia ni, kena la beringat sket... x terlambat sgt pun nak mula penjagaan kesihatan kita kan... (ayat promot... haha) korang kalo senang2 boleh singgah sini atau sini... tengok2 la mana yg berkenan dihati... btau aku ye.. 

Sempat lak berShaklee bagai kan.. hehehe.. ok, lepas dari kemengahan mencari air batu.. kitorang pun gerak balik ke Kuala Lumpur. Tapi sebelum tu ada lg 1 misi kitorang kena sudahkan.. Iaitu mencari Itik Salai... yyyeeeee.... Itik salai ye adik2... bukan itik gantung k... :P balik ikut Melaka... aku ingatkan kat Alor Gajah ada la jual itik salai ni.. jenuh dok perati kiri kanan jalan, xplak nampak2 org jual... terus call Mami aku tanya biasa dia beli kat mana.. Yang mami aku ni pun 1 hal gak.. boleh lupa nama tempat.... huhuhu... 

Inchik Hubby berhenti kejap kat foodcourt di Alor Gajah.. merehatkan keretanya, kesian 3-4 jam bergerak x rehat2.. mentang2 la baru pas servis kan... sambil2 tu kitorang tanya2 jugak kat orang2 kedai situ kat mana ada jual itik salai pujaan hati tu... ada sorang mamat ni, btau arah ke mana nak dapatkan itik salai.. tapi ntah kitorang yang x paham arahan ke gaknya.. xjumpa.. hehehe.. makanya terus je la hala ke tampin, negeri sembilan. Masuk je Kuala Pilah, hujan lebat selebatnya... Berhenti kat 1 lg foodcourt kat pekan Kuala Pilah tu, ada sorang pakcik ni btau.. "x jauh dah... dopan yo sket lagi, halo ko bahau... nanti ado la kek tepi jalan orang jua itik salai" gitu la lebih kurang dialog dia... Yang aku ni dah xtahan nak terkucil.. sejuk dek ekon keta... apa2 hal kita cari petronas dulu... (aku suka lg singgah kat toilet petronas, pasal sah2 mmg bersih nak compare dgn toilet petrol pump lain... den dah terkono, tu psl berani ckp...)

Dah lepas hajat, aku tanya plak kat adik kaunter petronas tu... adik tu jwb lebih kurang gini... "dopan sket yo laie kak... tapikan, raso eh da tutup psl da malam.. tapi ado 1 laie, yg tu xtau la bukak ko x", ok dik mokaseh la yo... haha... Den pun gitau la laki den gitu.. eh Inchik Hubby :D 

Pencarian ditoruih an... mmg x jauh dari stesen minyak, pandang yo bolah kanan, ado 1 gerai tongah menyalai ayam itik ikan semilang daging... tu diooooo... hahaha... misi tercapai sudah... Makanya.. kitorg pun memborong hampir kesemuanya.. tamak ok!! cuma tinggalkan ayam & daging je sket kat situ... pastu dapat plak free gift katanya.. lemang & rendang... hehehe....


Dah dapat segala hajat dihati... kitorg pun gerak balik ke KL... on the way balik tu... lepas 1 gerai.. 1 gerai kitorg nampak tengah menyalai itik... hehehe.. sakit je mata nengoknya.. time tengah mencari, xjumpa2.. bila dah dapat merata je ada... dugaan sungguh.. moralnya disini ialah... jangan mudah mengalah!

Sampai KL, singgah jap umah mami aku, hulur segala yang dipesan, lepak jap... tertido jap... balik umah.. Sampai umah dalam kol 12am gitu kot... Mandi2 terus tido... tak larat dah.. esoknya keje weh...

No comments:

Post a Comment