Tuesday, July 23, 2019

Bukit Tabur

Pengakuan:
Aku bukan seorang hikers. Diulangi BUKAN seorang hikers :p
Tapi tetiba aku boleh terjebak pulak dengan aktiviti ni. Bukan tak suka, suka tu suka.. sebab aku nature, aku suka fresh air, bau hutan, bau pokok, bau udara selepas hujan. Sangat refreshing. Tapi aku ada masalah dengan aktiviti hiking ni.. hahaha... sebab aku tak suka pacat!! Aku tak suka dapat lebam yang tanpa sebab!! Aku tak suka 'dikacau'!!
Tapi terpaksaku pejamkan mata, butakan hati SEBAB aku dah tak boleh nak berpatah balik.. kenapa? Insyaallah, aku akan terus sambung cerita pasal hiking ni di post-post yang akan datang :)

Bukit Tabur, Taman Melawati
5 Jan 2019

Buat pertama kali, aku & team climbers ofis (tak semua ada masa ni) berhiking untuk pertama kalinya bersama. Bukit pertama kami tuju ialah Bukit Tabur di Taman Melawati. Oleh kerana kebanyakan dari kami tinggal berhampiran, makanya kat sini ajelah yang mudah untuk mulakan langkah pertama ekspedisi kami.

Pencetus idea ialah Big Boss sendiri. Kami yang terlibat sama-sama cuba bagi komitmen dan sokongan. Lagi pun kalau dia boleh... takkan kami yang pangkat anak-anak ni tak boleh kan? kan? gicchheewww.... :p


Bermula seawal jam 7 pagi. Bagi newbie macam aku ni, agak lelah la jugak. Siap muntah lagi.. pucat muka aku... hehehehe.. nampak nau tak fit! Lepas rest kejap, minum air... terus sambung. Alhamdulillah, dapat sampai ke puncak Bukit Tabur tu.

Puncak penuh, tak leh nak selit... issshhhh
Ramai juga rupanya hikers kat atas tu. Siap lepak, relax amik gambar walaupun panas, matahari dah mencanak masa ni. Aku memang tak la nak berjemur sakan.. cepat2 cari pokok... Dalam pada nak turun tu, tapak kasut big boss tercabut terus daaaa.. Nasib baik ada 'McGyver' to the rescue.

Tapak kasut big boss tercabut la pulak... hehehe
Bukit Tabur, Taman Melawati
19 Jan 2019

Pendakian ke 2 ke Bukit Tabur. Kali ni takde dah muntah segala bagai... hehehehe...
Kali ni kami bergerak naik awal sikit dari sebelum ni. Sempatlah capture gambar matahari naik. Cantiknya, MasyAllah...



Pit stop ke-5.. Mintak nyawaaa....
Kali ni cuba ke puncak yang depan lagi sikit... Macam ginilah gayanya... hahaha.. last2 duduk je lah tunggu yang lain turun.

Ada 2 ekor anjing jinak kat puncak Bukit Tabur. Elok je duduk atas batu tu. Tak kacau orang pun, tapi aku awas2 jugak la... kang tetiba dia lompat kat aku, naya weehh... nasib baik tak leh pegang, tangan dah geram je nak usap anjing tu sebab jinak sangat... :D

Dah puashati kat puncak tu, kami turun. Sekali sampai kat kaki bukit, ada orang dah tunggu. Kena tulis nama kat buku dia, sebab kami naik tanpa kebenaran.

Kebetulan masa kami kat puncak tu, dengarnya ada hikers yang terjatuh tapi di sebelah yang lain, kat situ agak bahaya compare dengan belah yang kami naik ni. Rasanya entrance ke Bukit Tabur dah tutup sepenuhnya skarang ni. Rasanyalah...

No comments:

Post a Comment