Wednesday, March 6, 2013

Jalan2 Hari Sabtu... Johor & Melaka

Hari sabtu lepas (2/3/13), aku & inchik hubby balik ke Batu Pahat, blk kg tp x blk kg... cemana tu? hehehe... kitorg just pergi attend wedding adik kwn dia je kat Batu Pahat. Gerak dr umah dlm kol 9.30am gitu, pas sarapan. Kali ni kitorg bwk Persona xbwk Alza. Dah lama xnaik Persona jejauh, rasa mcm best plak... hehehe... tapi... tetapi, sesuatu telah berlaku kpd Personaku. Bukan eksiden.... tp ekon problem. Haiyoooo... mcm sauna sudah kat dlm keta. Mula gerak dr umah tu, ok je sejuk tp makin lama, makin xterasa. Jenuh la aku dok ejas temp ekon, xde beza pong. Pastu benti jap kat R&R mana ntah, lupa... aku call abg aku, tanya nape ekon xsejuk. Boleh plak dia kata, kalo gitu jgn on ekon la, takot nanti rosak kena lak byr mahal utk repair. Boley? Hari dah panas terik bahang yg amat... (baru kat dunia gitu, dah tak tahan :p) Aku btau inchik hubby, nti sampai Batu Pahat nak kena g cari workshop keta, nak servis ekon. 

Dalam kol 12.30pm, sampai Air Hitam. Stop jap kat situ, cari kerepek pesanan penaja... haha... Beli kepek sket, beli buah sket.. tp kena con gak masa beli buah mangga & ciku... Memula kira kata rm20, pastu tetiba jd rm25 plak, pakcik tu kata dia tambah 2 biji lg buah mangga.. hhhmmm.... xnak lama2 kat situ, kitorg terus gerak ke Batu Pahat, terus ke rumah kwn inchik hubby, ajak dia g tempat wedding tu skali. Pas mkn, dorg borak2 lbh kurang... kitorg gerak. Meround bandar BP, cari workshop. Jumpa. Tanya lbh kurang, apa masalah, brapa caj.... sekali cina tu kata mau cuci filter, isi gas dlm 45 minit, caj mau dekat rm200... peehhh... rm200??? ko apek, mentang2 plate keta Wilayah, ko nak tekan kitorg eeekkkk... tak jadi ah buat. Aku call daddy aku, report la kan... dah tu daddy kata buat je nanti balik dia ganti balik duit... hikhikhikhik.... tp kitorg dah gerak dah, cari kat bandar Muar plak. Kot2 boleh dpt yg lg berbaloi. Jalan punya jalan, nampak 1 workshop servis ekon. Terus g sana, inchik hubby potpetpopet citer ngan cina tu plak, dia kata rm45. haaaahhh????? rm45 JE??? Giler murah... terus buat, xsampai stengah jam siap. Aku pun siap gak... siap tukar baju... panas merelik weh... xtahan... Sib baik x buat kat BP, kalo x mau idup2 kena tipu... ceehhh

Ekon keta dah ok... Ya ALLAH... sukanya aku... heaven!!!! Inchik hubby sampai geleng2 kepala nengok bini dia mcm org terencat dpt air batu... kekekeke... sowiii... :p

Destinasi seterusnya... GUNUNG LEDANG. Inchik hubby ajak g mandi sungai. Time ni dah kol 6pm lbh kurang... Seriau plak aku nak g mandi sungai time senja2 ni.... tp bila pikirkan badan dah berlengas & masam dek sauna tengari tu, nak gak mandi rasanya. Inchik hubby kata da lama xg ke sungai Gunung Ledang tu, jln pun ingat2 lupa...

ok... dah sampai..
 Ingatkan da sampai... rupanya bukan sini. Atas lg.. tp kitorg masuk gak la nak pastikan tempat ni.


Cantik... tp sini utk org2 yg nak bermlm & mendaki Gunung Ledang. Kena register kat sini
Segala sampah-sarap pendaki, buang kat dlm ni... xbole buang merata di gunung...


Hai... nampak saya x? hehe

Yg ni baru betul punya...
 Dah meronda kat dlm tu td, kitorg kuar balik... masuk simpang 1 lg... teeeerrrruuussss je dlm 4-5km kot, nanti nampak la signboard AirTerjun Gunung Ledang.

Ramai lg masa ni, siap berbbq... nyum3
Air sungai yg jernih & bersih
Leganya dpt mandi... tp kitorg mandi kejap je, asal dpt basah badan sudah... Best airnya sejuk walaupun inchik hubby kata xsejuk mcm dulu... tp pd aku ok je... hehehe.. Cuma 1 bende aku xpuas hati kat sungai ni... Org2 dtg sini mcm xde kesedaran sivik lgsg tau... sampah buang merata je, bungkusan mknan & botol minuman dgn selambanya dibiar kat atas batu. Xreti2 nak buang kat tong sampah? Bukan takde tong sampah kat situ... & 1 lg.. Diapers budak pun boleh main campak je kat tanah... dah la dgn bernajis lg... eeewwwwwww.... (inchik hubby terpijak plak tu... eeeewwwwwww lg)

K, dah sudah mandi-manda, kitorg g isi minyak keta dulu kat pekan Sagil. Sakan berjln sampai minyak pun habis.... sambil2 tu inchik hubby tanya abg yg keje kat petrol pump tu, tempat mkn yg best. Dah dia kata, kata area situ mmg xde tempat yg sedap tp kalo kat Melaka ada la... huuiiihhh... 

Disuruhnya cari Din Corner. kat Jasin. Katanya kat situ mkn mmg maveles... cari punya cari.. jumpa pun... boleh tahan la org ramai gak. Mknan pun mcm2 ado.


Adin Corner, Jalan Ratilal, Melaka
Aku mkn Mee bandung...
Inchik hubby mkn asam pedas daging tetel + nasi
Order Len chee kang...
Overall... mknan mmg sedap. Asam Pedas & mee bandung maveles. Tp len chee kang agak kureng sket sbbcincaunya mcm dah agak nak basi. Memandangkan org ramai dtg mkn kat sini, makanya order dpt lambat sket kecuali asam pedas + nasi tu. Sbb yg tu mmg da ready masak. Dalam stengah jam lbh gak dok tgu mee bandung. Kebetulan ada sorg brader yg keje kat kedai mkn tu lalu, dia ni tukang amik order je aku tgk.... Customer meja blakang kitorg & inchik hubby kebetulan sama2 pgl brader tu, nak tanya order da buat ke blom. Tp kitorg xsangka cara dia menjwb. Sgtlah tidak berbudi-bahasa. "apa? apa? sabar sket bang, kuali masak lain2... xsama... sabar la, nti order sampai" lbh kurang gitu la dia kata... aku & inchik hubby terkedu jap.. terus hilang mood nak mkn tp mkn jugak sbb dah lapar. Besar kecik, besar kecik je aku tgk brader tu.  Xboleh ke jwb elok2? Nak kena hantar belajar PR kot brader ni. Kalo korang g mkn sini, nampak lelaki bdn besar, rambut belakang pjg sampai bahu, pakai cap, bermisai... tu la dia. Sib baik aku xtau nama, kalo x... dah aku sebut kat sini.... ceehhh....

Pas mkn... terus kitorg gerak balik KL. Separuh jln aku dah xleh bukak mata, bukan ngantuk tp silau dek lampu keta. Dah pakai spek itam pun xlut gak... hhmmm... makanya aku ckp kat inchik hubby, aku kena tido kalo xkang sampai umah aku migraine... xnak a kan...  

Dengan selamatnya kitorg sampai umah dlm kol 12.30am. Sampai umah je, kuarkan dulu Byte & Bella, cian dorg terkurung seharian... Lepaskan kejap je, pastu masukkan balik dlm kandang... buat syarat... hehehe...

No comments:

Post a Comment