Tuesday, September 24, 2013

One Fathom Bank, Kuala Selangor

Bulan lepas Inchik Hubby bawak aku pegi memancing lagi. Kali ni katanya nak ke One Fathom Bank. selama 3 hari 2 mlm. Dia cuma btau, OFB tu rumah api kat Kuala Selangor, kena naik bot dlm 2 jam gitu... Yang aku bygkan, umah api tu xjauh dr daratan mcm kat Bukit Melawati, Kuala Selangor tu.... tp pelik gak pesal sampai kena naik bot lama2, kena naik plak dr Port Klang... tp pertanyaan tu x kesampaian... so, aku ok kan je lah.... sekali ko... rupa-rupanya nuuuuuuunnnnnn jauh kat tengah2 laut... takde lain selain rumah api, laut yg terbentang luas & kapal2 dagang lalu-lalang dr jauh... huhuhuhuhu.... aku dah mcm gayat gitu... tp ku kontrol jebat...:p mana taknya, aku sorang je pompuan, yg lain sumer lelaki... xkan aku nak melenguh, merengek, menggedik kat Inchik Hubby aku kan... Sumer yg ada ari tu dlm 14 org termasuk aku...


Nak sampai dah...
Rumah api yg baru...
 
Rumah api lama
 
Yang sebenarnya, event memancing ni adalah dari kerjasama rakan2 Inchik Hubby dari radio amatur. Event utamanya ialah INTERNATIONAL LIGHTHOUSE LIGHTSHIP WEEKEND 2013. Yang mana melibatkan peserta radio amatur dari seluruh dunia. Aktiviti memancing ni kira sampingan aje. Ada juga 2-3 org yg ikut serta tu bukan ahli radio amatur (mcm aku la)... 

Ini 1st time aku ke tengah2 laut.. 1st time masuk tido kat dlm rumah api... 1st time merasa ribut kat tengah laut.. 1st time memancing kat tgh laut & 1st time jugak terdedah kpd aktiviti radio amatur... Mmg satu pengalaman yg sgt2 baru dlm hidup aku. Perasaan? Perasan.. heheh... Perasaan tu mmg excited la kan... pengalaman baru & adventure... TQ to Inchik Hubby sbb nak jugak bawak aku join skali walaupun kwn2 dia yg lain sumer dtg solo je... :D

Hari Pertama
16/08/2013

Gaya org mabuk laut
Aku hampir muntah bila dah nak dekat sampai ke OFB... huuhuu.. dah nak ke hujung tekak dah... mungkin sbb abg bot tu tutup bot tu dgn kanvas & aku tak tahan panas terperap dlm tu... katanya xnak nanti kitorg basah dek air laut... rupanya aku xboleh tahan keadaan mcm tu... 
 
Peace y'all... lega kena angin laut... x jadi nak muntah... huhuhu
Ikan kering abg2 penjaga rumah api...
Seperti biasa... aktiviti awal semua org... bergambar sakan dulu di tengah panas terik sebelum masuk ke rumah api... Dah puas berposing, baru masing2 sebok mengangkut segala beg, equipment radio & barang2 mancing... Sorg dari penjaga rumah api tu tunjukkan aku bilik... besar gabak bilik tu, ada 3 katil bujang yg aku boleh anggarkan dgn keluasan bilik tu boleh masuk dlm 6-8 org & masih selesa utk tido... xde plak aku amik gambar bilik tu, lupo :p tapi, bilik air & bilik mandi kena keluar turun ke bawah ye senah... ko jgn ingat bilik air ada skali kat dlm bilik tido tu... & bilik air tu adalah UNISEX okay... laki pompuan guna sekali.. so, pepandai la korang bajet cemana nak mandi ke apa... mcm aku, xde la aku nak g turun mandi sorang2 kan... buatnyer kena skodeng ke apa cemana... so, buat x malu je la bertemankan Inchik Hubby... heheh... DAN... perkara paling penting kpd korang yg bergantung hidup dgn phone & internet... kat sini mmg TAKDE LANGSUNG coverage ok... pandai2 la korang cari aktiviti sendiri :D

Sementara tu, geng2 radio sibuk pasang antena & equipment lain.. aku tak larat nak nengok, dok je la kat bilik... kera sumbang gitu kan... lgpun aku tak pernah kenal dgn dorang2 ni semua, tu la 1st time jumpa... xkan aku nak sibuk nak menggedik kat situ plak :p
Geng Radio tengah pasang antena
Lepas letak beg segala, aku rehat2 dulu kat bilik.. sampai kol 5.30pm gitu... Inchik Hubby ajak turun mancing... aku tgk kat luar, panas terik lg... errr, nak mancing gak ke? :p
 
 
Jam 8.30pm - waktu untuk mkn mlm. Sorang drpd ahli yg ada dah diberi tugas sebagai tukang masak sepanjang kitorg berada kat OFB ni. Apa je dia masak, ko mkn je la... jgn byk soal... tp tukang masak ni da plan awal2, apa dia nak masak hari2... Pas siap mkn sumer... aku naik ke bilik semula.. boring xde apa nak buat, aku TIDO :p Inchik Hubby plak turun balik ke jeti, sambung mancing. Aku sedar2 angin berbunyi kuat & hujan lebat... huh, ribut rupanya.. masa ni aku tak tau pulak yg Inchik Hubby dok mancing lg sorang2 kat jeti... sampai patah batang pancingnya... aku pun xterpikir nak turun tgk... nasib baik tak jd apa perkara buruk.... haaiihhhh... org kalo da gian lama xmancing gitu la kot... bukan dia kira keselamatan sendiri... hhhmmmm
 
 
Hari Kedua
17/8/2013
 
 
8am - aku terjaga.. Inchik Hubby aku ni ntah kat mana... xbalik bilik kot mlm tu... Tp mlm tu aku boleh plak termimpi si Fafau Hotfm... hahahaa... apa kes? :p Dalam kol 9am gitu, Inchik Hubby ajak turun sarapan.. baru dia citer yg dia mancing sorg2 kat jeti, belakang kepala berdarah terkena batang pancing dia yg patah... hhmmmm kuat tu... Aku xtau nak kata apa dah... Pas sarapan, aku ikut dorg turun mancing sampai la kol 12pm... Dah panas terik gitu, mana boleh tahan... mau rentung aku kang... dah la aku ni itam, kang bertambah itam plak... oooohhhh tidaaakkk.... Ajak Inchik hubby naik mandi terus... pastu aku sambung melepak dlm bilik sampai tertido... nak turun kat bilik tamu tgk tv, segan la plak...
 
 
 
5.30 - Turun lg mancing.. tu pun bila kena panggil... alaaa... baru nak layan mata... tp aku turun gak la... baru dapat pancing 2 ekor ikan ntah apa nama... dorg ajak plak g mancing kat area kapal karam... maknanya kena naik bot... eerrrrr... huhuuuhu... xpe lah... korg je la pegi ye... aku takut muntah terbelalak kat bot tu kang.. naya... hehehe...
 
 
 

Pas dorg pegi ke kapal karam tu, aku malas a nak sambung mancing... xkan aku nak beramah-mesra plak dgn lelaki2 yg xikut tu... huhuu... I is so pemalu ok.... :p Maka, aku pun naik ke bilik la semula, sampai la 'nelayan2' tegar tu sumer balik ke rumah api.... Masa tu dah pukul 8-9pm gitu kot...
 
Makan mmg mewah la dgn ikan2 fresh... goreng garing, mkn gitu je... walaupun aku ni xberapa nak kenan sgt mkn ikan... tp bila dpt ikan fresh, aku sesah je... kalo xmkn kang lapor... kan? :D
 
 
 
 Ahad
18/8/2013
 
Hari last kitorg kat sini... so, sapa2 yg nak lepaskan gian mancing... lepas sarapan je, dorg terus turun ke jeti... yg lain2, sibuk mengemas brg2 & equipment2 radio... Sempat la abg2 radio ni habiskan tugas dorg contact dgn radio2 amatur dr negara2 lain last minit.... ikut rekod dorg kira byk jugak la... tp aku xberapa nak amik port sgt sbb aku xberapa nak minat berckp dgn org2 xkenal... huhuhu.... rasa berat je mulut aku nak bukak... mcm ada emas 18kg gitu kan.... hahahaa... poyo :p
 


Taklimat akhir sebelum balik... kata2 aluan & terimakasih drpd pihak komiti & peserta... Dan acara akhir utk hari itu ialah..... acara mendaki tangga menuju ke puncak menara gading rumah api...
 
Berpusing2... hilang nafas la jugak dibuatnya... sapa yg xde stamina tu, xyah la ye... hehehe
 


 


Selesai sudah acara 3 hari 2 malam di One Fathom Bank... Best mmg best... 1 pengalaman baru utk aku... juga akan menjadi 1 lg hobi baru utk aku... tp kalo dtg sini lg, aku kena standby barang2 jahitan aku... kalo tidak mmg mkn tido je la aku selagi xbalik darat.... hahaha...
 
 
 


Akhirnya... terpost jugak citer OFB ni, setelah dkt 2 bln terperap dlm draft box aku... huhuhuuu.... tp ntah kenapa aku xreti nak besarkan gambar2 kat sini, nak letak caption pun xreti :p.... dah tukar pc baru (nak gak btau tu) semua pun baru... tetiba jd buta IT jap... nak godek2 xberapa nak rajin.. xkisah la ek, janji ada bende nak tunjuk kat korang kan... :D

No comments:

Post a Comment