Saturday, June 29, 2013

Oreo Cheesecake

Aku bab2 masak ni, agak kureng sket benornya... bukan la xleh masak lgsg kan... cemana nak kawen kalo xreti masak? Wat malu kat org je... ecceeehhhh... takat terer masak air tu, xyah citer la kan, xde maknanya :P.. tp kan, jodoh tu ditangan Allah swt... :)

Lately ni, ntah nape aku teringin pulak nak mkn kek... oreo cheesecake lah, tiramisu lah, choc cake lah...  brownies lah... tp bila mengenangkan, ke'mahal'an harga sepotong kek2 ni kat kedai... aku terpikir plak nak cuba buat sendiri. Aku ni mmg lemah sket bab2 mem'baking' ni... padahal dulu masa form 3, aku masuk kelas Sains Rumahtangga... hehehe... kalo bab jahit-menjahit tu aku suka sgt la...

Dan... pada suatu hari, aku berchatting la dgn Syida kat opis.. walaupun sama floor, tp sbb dia kat luar bilik aku, xkan kitorg nak ckp kuat2 kan? Gilo... ? :P Citer pasal kek... hehehe... Sambil2 chatting tu, aku google la cari resepi oreo cheesecake ni. Terjumpa kat myresepi.com... Terus balik keje tu singgah Carrefour, cari bahan nak buat Oreo Cheesecake. Kenapa aku terus teruja? Sebaaaabbbbb... bahan2nya senang dpt & senang buat... lalallala...

Dan ini hasilnya...


Sukahati2 je nak potong cemana... sendiri yg nak mkn... hehe
Satu kesilapan yg xdpt dimaafkan... Pertama, org yg bg resepi ni, xbg list bahan2 yg lengkap... so aku salin pun ikut xlengkap.. Kedua, dia explain cara2 nak buat tapi tak menyeluruh & ada bahan yg tak disebut awal2.. aku pun silap gak, sbb excited sgt aku xperasan bende yg disebut dlm cara2 nak buat tu... hhmmm... jadinya, oreo cheesecake aku, jd lembiiikkkssss... terus aku letak kat tempat air batu, bila kuarkan dah mcm mkn eskem plak... haha... nampak sgt xreti nak buat kek senang gini kan :P... malu... malu...

Dah la dgn xcukup alat, main bancuh guna sudip kayu je... hehehe... asal hadooo org kata... Pastu Syida bg plak link blog cik kak ni ha la... siap ada step by step in detail lg tu... eseeyymmeennn... nak kena buat lg skali la ni kan... :D
Akhirnya... aku beli gak stand mixer kat Sen Heng - RM149
Untuk memuaskan hati, aku pun cari la mixer. Ingatkan nak beli yg hand mixer tu je, tp dah alang2 nampak yg ni.. terus aku amik. Display punyer lg tu, sbb stok dah habih... :D

No comments:

Post a Comment